Podstawa prawna:
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości:
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku, wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek, (np. nabycie nieruchomości, zbycie, dzierżawa, rozbiórka budynku).
Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania, a w szczególności nastąpiła zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
Wymagane dokumenty:
W formularzu IN-1 należy podać dane dotyczące nieruchomości i obiektów budowlanych. W załączniku do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych – ZIN-1 należy podać dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu. W załączniku do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych ZIN-2 należy podać dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania.
W przypadku korekty informacji spowodowanej wygaśnięciem obowiązku podatkowego lub zaistnieniem zmian mających wpływ na wysokość podatku do formularza IN-1 należy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyny korekty.
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu Gminy w Rabinie, pokój Nr 9.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Terminie 1 miesiąca od dnia złożenia formularza informacji IN-1 wydawana jest decyzja w sprawie ustalenia lub zmiany wysokości podatku od nieruchomości. W tym samym terminie wydawana jest decyzja w sprawie rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności lub umorzenia-patrz UWAGI lit. C.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Wójta Gminy Rąbino, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Jednostka odpowiedzialna:
Podinspektor ds. wymiaru podatków i opłat, pokój nr 11, telefon 94 3643347 wew. 39
Uwagi:
A. TERMINY PŁATNOŚCI PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI -WYMIENIONE W DECYZJI PODATKOWEJ:
I rata - do 15 marca każdego roku,
II rata - do 15 maja każdego roku,
III rata - do 15 września każdego roku,
IV rata - do 15 listopada każdego roku,
B. WPŁAT MOŻNA DOKONYWAĆ U INKASENTÓW ( SOŁTYSÓW),NA INDYWIDUALNY NUMER RACHUNKU BANKOWEGO - Pomorski Bank Spółdzielczy w Świdwinie wskazany w decyzji podatkowej.
Po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie. Zaległość winna być uregulowana w terminie 7 dni. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawiany jest tytuł wykonawczy, który przesyła się do urzędu skarbowego (właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika) celem podjęcia czynności egzekucyjnych.
C. Na wniosek podatnika ze względu na "ważny interes podatnika" lub "ważny interes publiczny" organ podatkowy może:
1) na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz 900 z późn. zm.):
2) na podstawie art. 67a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.):
3) na podstawie art.67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa:
Wnioski o odroczenie terminu płatności do 6 miesięcy i umorzenie zaległości podatkowej zwolnione są od opłaty skarbowej.